Aquests dies he llegit sobre els nous sistemes de facturació i el famós VERIFACTU, m’han preguntat infinites dubtes, hem comentat com això afectaria empreses, professionals i en general a tots. També hem debatut i escoltat opinions molt interessants sobre com canviaria el panorama o com ens afectaria els despatxos professionals. Un tema enriquidor per les diferents opinions que hi ha sobre l’automatització de processos comptables i amb la posada en marxa dels programes de facturació que també automatitzaran el procés comptable. Tot això ens ha fet parlar.
Queden poc menys de 3 mesos perquè els sistemes de facturació entrin en vigor com una cosa obligatòria i sincerament, veig el panorama una mica verd. Sabent que hi ha persones que encara emeten factures a l’Excel i que s’han d’actualitzar com més aviat millor, he fet algunes reflexions que vull compartir amb vosaltres respecte a la nostra tasca com a professionals i com es podria visualitzar el futur.
Estem en un moment de canvi profund i potser no estem donant tot el valor que mereix. La intel·ligència artificial ha arribat per quedar-s’hi. Les automatitzacions i els programes de comptabilitat estan transformant la manera com es gestionen i treballen les empreses, així com els despatxos professionals. Avui, una factura es pot llegir sola, classificar-se i comptabilitzar-se sense intervenció d’un humà.
Això em porta a pensar en la nostra tasca actual i futura, perquè és just ara quan més cal criteri, visió i acompanyament real.
Fa un temps vaig publicar un article sobre què Amazon no pot fer si ho comparem amb els establiments locals i físics, per la qual cosa precisament en aquest sentit llanço la reflexió següent:
De debò tot es pot automatitzar?
La meva resposta és un NO rotund. En un món on sembla que tot es pot fer en línia, correm el risc de perdre valor al qual veritablement importa. El que és fàcil, ràpid, barat.
Cada cop més professionals busquen només “complir amb Hisenda”, presentar els impostos trimestrals i “cobrir l’expedient”. Això ha generat una guerra de preus al sector de l’assessoria, on l’únic que es compara són tarifes, com si parléssim de megues d’internet.
Però la comptabilitat, fiscalitat o protecció de l’autònom no són productes de supermercat. Són decisions que impliquen criteri, valor i estratègia.
Els intangibles NO es poden automatitzar.
Què passa quan només mirem el preu?
Quan es contracta només per preu, sol passar això:
- S’automatitzen processos sense revisar allò que realment s’està fent.
- Es perd visió sobre allò que ve a mitjà termini i es perd el fil.
- Ningú no acompanya el client quan sorgeix un problema o simplement vol compartir les seves inquietuds.
- Es cometen errors que costen molt més que el que es va estalviar a la quota mensual.
I el més greu: es confon compliment amb protecció. Estar “al dia” no és el mateix que estar ben assessorat.
Tecnologia sí, però amb criteri
Al nostre despatx creiem en l’equilibri. Sí, fem servir i estem a favor de la tecnologia. Ens permet guanyar agilitat, reduir tasques mecàniques i millorar processos. Però també creiem fermament que la tecnologia ha de ser una eina, no el substitut del criteri o la visió que et pot oferir un humà.
Una app no sap si convé més amortitzar aquest préstec o esperar.
Una IA no anticipa els riscos fiscals que poden derivar d’una decisió d’inversió.
Un programa no pot seure amb tu a mirar el teu negoci com un tot, i dir-te: “Això no et convé, encara que sembli que sí”. O simplement una cosa tan senzilla com escoltar el teu client en un ambient de confiança mútua i respatller.
Això només ho pot fer algú que coneix el teu negoci, el teu sector, la teva història i les teves metes.
La nostra feina com a assessors no és només “portar els papers”.
La nostra feina és acompanyar en les decisions.
És ser-hi quan no saps què fer o si, i simplement ho vols compartir amb algú que t’acompanyi a la teva il·lusió.
És ajudar-te a protegir-te quan els altres només miren els números.
És donar-te una visió que va més enllà del que marca una plantilla o una norma.
Perquè l’assessorament no es tracta de presentar models fiscals a temps. Es tracta d’assegurar que el que s’està construint no trontolli per una mala decisió. No volem ser un robot. No volem donar-te respostes iguals sense escoltar profundament que passa.
El nou model d’assessoria: humana, propera, estratègica
No volem treballar amb qui només cerca un preu.
Volem treballar amb qui cerca avançar amb seguretat, amb tranquil·litat, amb confiança i amb visió.
Volem aquells empresaris que valoren que els diguin el que necessiten escoltar, no el que volen sentir.
Amb qui vol construir alguna cosa que duri.
Perquè al final, la diferència no és el que pagues al mes.
Està en allò que reps.
Compte amb algú que no només executi, sinó que pensi amb tu, t’escolti i t’ajudi a prendre millors decisions per al futur.
Allò important no es pot automatitzar, hi ha una mica de màgia que la IA no pot crear.
Thaïs Amor
Fiscal – Màrqueting
Deixeu un comentari